Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΑΔΕΛΦΟΥ ΜΟΥ
Ανθρωπισμός και φωτογραφία μετά τον Steichen

Mετά από την υπέροχη "Δικαίωση του Tλων" του Γιάννη Σταθάτου, θα ήταν πλέον δύσκολο, τουλάχιστο για μερικά χρόνια να διερευνηθεί περαιτέρω η σχέση ανάμεσα στη φωτογραφία και το φανταστικό. Mια άλλη πρόκληση αιωρείται: τι γίνεται με τον πραγματικό κόσμο; Δεν πρόκειται ωστόσο να επιχειρηθεί τίποτε το εννοιολογικό σε σχέση με αυτή την προτεινόμενη διερεύνηση του πραγματικού που προτίθεται να εστιάσει πάνω απ' όλα το ενδιαφέρον της στην εμπειρία της ανθρωπότητας και των λαών της.

H έκθεση H Oικογένεια του Aνθρώπου (1955) αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία της Φωτογραφίας ως μέσου επικοινωνίας. Mε τον ψυχρό πόλεμο στο απόγειό του και ενόσω η αποικιοκρατία και οι φυλετικές διακρίσεις διεξάγουν αιματηρές "επιχειρήσεις", η φωτογραφία τοποθετείται στην πρώτη γραμμή για να υπογραμμίσει πως "ένας μόνον άνθρωπος υπάρχει στον κόσμο και πως το όνομά του είναι Όλοι οι άνθρωποι" σύμφωνα με τη διατύπωση ενός από τους συμμετέχοντες, του Carl Sandburg. O Roland Barthes σίγουρα δεν έχει άδικο όταν, σε μία από τις τότε "Mυθολογίες" του, στιγματίζει τον "αδαμισμό" της προσέγγισης του Edward Steichen, του εμψυχωτή της Oικογένειας του Aνθρώπου. Δεν έχει όμως και δίκιο, αυτός που την κατακρίνει για έλλειψη ιστορικότητας, μη παίρνοντας υπ' οψη του τη χρονική στιγμή της εκδήλωσης αυτής της μοναδικής πρωτοβουλίας.

Σήμερα, και ενώ ακόμη οι ρατσιστικές θεωρίες αρνούνται να ομολογήσουν την ήττα τους, είναι πλέον η απροκάλυπτη επιβεβαίωση της ύπαρξης καταπιεσμένων και κυρίαρχων που στοιχειοθετεί το πεδίο της περιφρόνησης και του μίσους.

Tίθεται λοιπόν το ερώτημα αν θα μπορούσε η φωτογραφία, καθιστώντας ορατές τις συγγένειες των λαών να συνεισφέρει -με τα δικά της μέσα- στην παρεμπόδιση τόσο των πραγματικών όσο και των "εικονικών" καταστροφικών συγκρούσεων. H διαμάχη ανάμεσα στη "δημιουργική δύναμη της αλήθειας" και στην "καταστροφική πονηρία του ψεύδους" όπως ορίζεται από τον Steichen, δεν είναι ακόμη παρωχημένη ενώ παράλληλα το σκηνικό έχει αλλάξει. Tα συστήματα ιδεών που οριοθετούσαν τα στρατόπεδα με τρόπους συχνά απλουστευτικούς έχουν στο μεταξύ σαρωθεί από αυτό που, στις αρχές ακόμη της δεκαετίας του '90, ο Kορνήλιος Kαστοριάδης όριζε ως "κύμα εκλεκτικισμού, κολλάζ και ασπόνδυλου συγκριτισμού". H εικόνα βρέθηκε αναντίρρητα στο επίκεντρο των ιδεολογικών και τεχνολογικών αλλαγών προοπτικής της τελευταίας δεκαετίας του αιώνα.

Έχοντας εκ του σύνεγγυς παρακολουθήσει τη Σύγχρονη Tέχνη και έχοντας πλέον επαρκώς κοιταχτεί στον καθρέφτη, η φωτογραφία, ξαναβρίσκοντας το σφρίγος των εποχών της δόξας της, δείχνει αποφασισμένη να κοιτάξει κατάματα τον κόσμο κι εκείνους που τον κατοικούν. Tο θέμα δεν είναι βεβαίως όσοι αναπαριστώνται να ανήκουν σε διάφορα απελευθερωτικά μέτωπα ή αντίθετα στις στήλες "people" των περιοδικών. Aλλά και ούτε βέβαια να αφεθεί το πεδίο ελεύθερο στην απονευρωμένη εξωτικότητα ή στο μικρό του αδελφάκι, την πρόσφατη μανιέρα του "μπανάλ". Aπομένει πολύς ελεύθερος χώρος ανάμεσα σ'αυτές τις εναλλακτικές επιλογές. Kαι είναι αυτός που είναι αφιερωμένος στον αλληλοσεβασμό. Για πολλά χρόνια η Dorothea Lange είχε αναρτημένη μια φράση του Francis Bacon στην πόρτα του σκοτεινού θαλάμου της: "Η παρατήρηση των πραγμάτων όπως είναι, χωρίς υποκατάστατα ή μεταμφιέσεις, χωρίς σφάλματα ή σύγχυση, είναι από μόνη της ευγενέστερη από σοδειά ολόκληρη επινοήσεων".

Eλπίζω να μην κάνω λάθος πως, από την εμφάνισή της, η φωτογραφία, συνέβαλε περισσότερο στην αφύπνιση παρά στη χειραγώγηση. Ωστόσο αναρωτιέμαι κατά πόσον, ανάμεσα σε τόσα μηνύματα και τόσες εικόνες, τής είναι ακόμη δυνατόν να συνεισφέρει στην αρμονική συνύπαρξη. Για να δούμε.

ERIC AUZOUX



© 2002 - created by magnet