NIKOS FAZOS
(A) ΔIAΦANA TOΠIA

Καφέ - Γκαλερί Δημιουργία

Tο γυαλί και το μέταλλο αποτελούν τα κύρια δομικά υλικά που συνήθως κυριαρχούν στην πρόσοψη ενός κτιρίου σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Oι κατασκευές αυτές πρωτοεμφανίστηκαν σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις και την Aμερική στο τέλος του 19ου αιώνα και μόλις την τελευταία εικοσαετία στην Eλλάδα.

Το βασικότερο κίνητρο που οδήγησε τους αρχιτέκτονες στη σχεδίασή τους, φαίνεται ότι ήταν πολιτικό. Επιδίωκαν τη "διαφάνεια" μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού χώρου. Τη δημιουργία επικονωνίας, οπτικής επαφής και αλληλοεξάρτησης μεταξύ τους.

Ο χρόνος απέδειξε ότι αυτό υπήρξε ουτοπικό. Κοιτώντας κάποιος απ' έξω ένα τέτοιο κτίριο, έχοντας οπτική επαφή με κάποιον ιδιωτικό χώρο, δεν ξέρει κατ' ουσίαν τι συμβαίνει εκεί. Στα ψηλά πατώματα, που συνήθως στεγάζονται οι "ισχυρότεροι", η οπτική επαφή είναι μονομερής, υπάρχει αδιαφάνεια.

Σήμερα, η ισχυρή παρουσία αυτών των αρχιτεκτονημάτων στο δημόσιο χώρο είναι γεγονός και οι λόγοι κατασκευής τους διαφέρουν. Τα κτίρια αυτά στην πλειοψηφία τους είναι επιβλητικά, παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια και προσδίδουν κύρος στις εταιρίες. Επίσης, παρόλο το υψηλότερο κόστος κατασκευής τους, η εξωτερική τους συντήρηση είναι φτηνότερη και οχι τόσο συχνή. Η διαφάνεια και η επικοινωνία, τις οποίες είχε ως πρωταρχικό σκοπό η εμφάνιση αυτών των κατασκευών, αντικαθίστανται σήμερα από την εντύπωση ότι οι χώροι αυτοί είναι αυστηροί, απροσπέλαστοι.

Η χρήση μηχανής στενωπής (pinhole) που χρησιμοποιήθηκε για τη φωτογράφηση αυτών των κτιρίων, δημιουργεί ένα έντονο βινιετάρισμα, το οποίο τους προσδίδει μία αύρα φωτός και τονίζει την αυτονομία τους. Η τεχνική αυτή, που έχει τις ρίζες της στην προ-φωτογραφική εποχή, έρχεται σε αντίθεση με αυτές τις μοντέρνες κατασκευές. Απομονώνει τα κτίρια από το υπόλοιπο περιβάλλον, τονίζει την αυστηρότητα και την αδιαφάνιά τους, τα οδηγεί να φαίνονται μετέωρα και επιβλητικά.

O Nίκος Φαζός γεννήθηκε το 1972. Ζει στη Θεσσαλονίκη, όπου εργάζεται σε εταιρία πληροφορικής με αντικείμενο το Internet και τα Multimedia. Παράλληλα, βρίσκεται στο 3ο έτος στη σχολή Φωτογραφίας E.S.P. Θεσσαλονίκης. Εχει λάβει μέρος σε δύο ομαδικές εκθέσεις με τη φωτογραφική ομάδα της E.S.P., το 1999 και το 2000.