PHOTOSYNKYRIA 10+1
Θεσσαλονίκη Φεβρουάριος - Μάρτιος 1999

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ
ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΙΤΑΛΙΚΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ
CAMERA OBSCURA
ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ 23, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΤΗΛ +3031.280743 FAX +3031.286847


Μια πλήρης δεκαετία πέρασε. Ήταν τον Φεβρουάριο το '86 που διοργανώθηκε δειλά, σαν μια απρογραμμάτιστη "συγκυρία", ένα σύνολο μόλις πέντε ταυτόχρονων εκθέσεων φωτογραφίας. Η συνέχεια είναι πολύ γνωστή και για την επιτυχία και για τα μεγέθη της Φωτογραφικής Συγκυρίας που, τον Φεβρουάριο του '98, γιόρτασε τη δεκαετία της. Οι τρεις τελευταίες διοργανώσεις της, τα '95, το '96 και το '98 έτυχαν σημαντικής υποστήριξης από μέρους του Υπουργείου Πολιτισμού και οδήγησαν το φωτογραφικό φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης σε ζηλευτά επίπεδα με διεθνή δεδομένα.

Υπάρχουν όμως εξελίξεις στον κόσμο της φωτογραφίας τελευταία στην Ελλάδα. Αυτός είναι και ο λόγος που, αυτή η 11η Photosynkyria - γα πρώτη φορά μόνον με τη λατινική της επωνυμία που την έκανε γνωστή διεθνώς - επανέρχεται, εν αναμονή ίσως μιας οριστικότερης διαμόρφωσης που θυμίζει τα ξεκινήματά της. Η μεγάλη διαφορά βέβαια από τότε είναι η τριβή με το αντικείμενο που είναι πλέον εκτεταμένη και πολυεπίπεδη. Η Θεσσαλονίκη, τώρα πλέον, ξέρει καλά τι είναι φωτογραφία, ποια είναι η καλλλιτεχνική και ποια επαγγελματική φωτογραφία, ποιες επίσης είναι οι σχέσεις της με τις εικαστικές τέχνες και σε ποιο βαθμό είναι πράγματι η φωτογραφία ένα από τα κύρια μέσα έκφρασης και επικοινωνίας.

Βασικοί συνδιοργανωτές των εκθέσεων της Συγκυρίας είναι οι ξένες μορφωτικές αποστολές της πόλης μας σε συνεργασία με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και με την Camera Obscura που διατηρεί τον ρόλο του συντονιστικού οργάνου. Η πλατφόρμα της διοργάνωσης, πιο συνεπτυγμένη, εκδηλώνεται με ένα μικρότερο από ότι τα τελευταία χρόνια αριθμό εκθέσεων, που συναποφασίστηκαν από την Camera Obscura και τα ξένα Ινστιτούτα. Παράλληλα "αυτόδιοργανώθηκαν" κατά την ίδια περίοδο, όσες εκθέσεις φωτογραφίας προέκυψαν από πρωτοβουλίες καλλιτεχνών και ιδιωτικών ή δημόσιων φορέων. Η Θεσσαλονίκη διαθέτει πλέον όση ωριμότητα χρειάζεται ώστε και οι φωτογράφοι και οι γκαλερί και οι πολιτιστικοί της φορείς να εκφρασθούν προτείνοντας αξιόλογες εργασίες.

Ο ορίζοντας έχει ήδη διαφοροποιηθεί, θεσμοί όμως η Γνωμοδοτική Επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού, το Φωτογραφικό Κέντρο Σκοπέλου και τέλος το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, που πλέον αποκτά υπόσταση και δρομολογεί τις δραστηριότητές του, συναρθρώουν το κατάλληλο πλέγμα για μια σοβαρή και υπεύθυνη αντιμετώπιση της καλλιτεχνικής φωτογραφίας στη χώρα μας. Η Photosynkyria είναι λογικό να εξελιχθεί πάνω σε νέα βάση φιλοδοξώντας να παραμείνει το ετήσιο διεθνές ραντεβού στην Ελλάδα. Να τολμήσουμε άραγε να διανοηθούμε ότι η μεταβατική "10+1" θα είναι η πρώτη της επόμενης δεκαετίας;

Για την Camera Obscura
Άρις Γεωργίου