LES KRIMS
TO ΠEIPAMA THΣ ΠPOΣOMOIΩΣHΣ
AΠO TH ΣYΛΛOΓH M+M AUER
ΓENEYH, EΛBETIA
ME THN YΠOΣTHPIΞH THΣ USIS /
ΓENIKOY AMEPIKANIKOY ΠPOΞENEIOY ΣTH ΘEΣΣAΛONIKH
MAKEΔONIKO MOYΣEIO ΣYΓXPONHΣ TEXNHΣ / prosARTima

O Les Krims γεννήθηκε το 1942 στη Νέα Υόρκη. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στο Cooper Union της Νέας Υόρκης (1964) και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στις τέχνες στο Pratt Institute του Μπρούκλυν (1967). Εργάζεται ως καθηγητής φωτογραφίας στο State University of New York College at Buffalo από το 1969. Το έργο του έχει παρουσιαστεί από το 1966 σε εκατοντάδες εκθέσεις, ατομικές και ομαδικές, σε όλη την Αμερική και την Ευρώπη. Εργα του ανήκουν επίσης σε μεγάλο αριθμό ιδιωτικών και δημόσιων συλλογών. Ενδεικτικά αναφέρονται αυτές του Μuseum of Modern Art της Νέας Υόρκης, του Centre George Pompidou στο Παρίσι, του George Eastman House στο Ρότσεστερ, του Tokyo Metropolitan Museum of Photography και του Maison Europeenne de la Photographie στο Παρίσι.
O Les Krims μέσα από τη μακρόχρονη πορεία του στη δημιουργική φωτογραφία κέρδισε παγκοσμίως μια ιδιαίτερη θέση στο χώρο κυρίως της σκηνοθετημένης φωτογραφίας. Στη σειρά The Incredible Case of the Stack O'Wheat Murder (1972), για παράδειγμα, σκηνοθετεί φανταστικές σκηνές εγκλήματος γυμνών γυναικών, παρωδώντας τo μακάβριο της αστυνομικής φωτογραφίας, φωτογράφων όπως ο Weegee. Συγχρόνως σατιρίζει το γούστο του κοινού, που αναζητά την αντισυμβατικότητα και την ακρότητα στη βία και τον έρωτα, κυρίως όμως μέσα από την εικονική τους αναπαράσταση. Σε μία άλλη χαρακτηριστική σειρά του με τίτλο Idiosyncratic Images (1980) αναπλάθει εσωτερικά ιδιωτικών χώρων και δωματίων, όπου γυμνοί άνθρωποι ποζάρουν μέσα σ' ένα περιβάλλον ασφυκτικού κίτς και όπου τα καταναλωτικά κοινότοπα αντικείμενα (μπαλόνια, παιδικά παιχνίδια, πολύχρωμες κουβέρτες κλπ.) οργανώνονται μεθοδικά για να καταδείξουν την παράνοια του αστικού αμερικανικού περιβάλλοντος, ταιριάζοντας με τις εξίσου εκκεντρικές σε σχέδια και χρώματα ταπετσαρίες των τοίχων.
O Les Krims μοιάζει να εξωθεί τα πράγματα σε προσεκτικά υπολογισμένες ακρότητες από τις οποίες τεκμαίρονται τα ηθικά και αισθητικά του επιχειρήματα. Oι έγχρωμες φωτογραφίες του διακρίνονται, ανεξαρτήτως φορμά και διαστάσεων, από υψηλή ευκρίνεια και πλούτο λεπτομερειών σε όλα τα επίπεδα της εικόνας. Ετσι προκύπτει ένα ενδιαφέρον παράδοξο που διατρέχει το έργο του σε μάκρος χρόνου: η περιγραφικότητα και η φαινομενική αντικειμενικότητα των φωτογραφιών του συγκρούονται με την, συχνά προφανή, αναληθοφάνειά τους.

Η.Π.

Α. Faure, "L' Incommensurable: L' Epoque, La Morale, Le Style", Poliphile, Παρίσι, εκδ. Aldines, 1996 / Μusea Nostra, Musee de la Photographie Charleroi, Βέλγιο, 1995 / Allan Chasanoff Photographic Collection: Tradition and the Unpredictable, Museum of Fine Arts, Χιούστον, 1994 / A.J.J. Hentsch, "L' Experience du Simulacre", Images, Centre de la Photographie, Γενεύη, 1993 / A.D. Coleman, Fotografisk Tidskrift, Στοκχόλμη, 1990 / J.C. Lemagny, "La Photographie Creative", Contrejour, Παρίσι, 1984.