InfoE-mailExhibitions
LALA MEREDITH - VULA (ΑΛΒΑΝΙΑ)
ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΛΟΥΤΡΑ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ

18/2 - 12/3 1998
ΑΑS GALLERY
ΕΡΜΟΥ 59 / 277-582
ΔΕ - ΠΑ 11.00 - 14.00, 18.00 - 21.00 ΣΑ 11.00 - 14.00



Λουόμενες

Tην εποχή της Oθωμανικής αυτοκρατορίας, οι γυναίκες, πλούσιες και πτωχές, είχαν ελάχιστες ευκαιρίες κοινωνικών συναναστροφών έξω από τον στενό τους οικογενειακό κύκλο την πιο πολύτιμη αποτελούσαν οι τακτικές επισκέψεις στο χαμάμ. Tο παλιό τουρκικό λουτρό που φωτογράφισε η Lala Meredith-Vula σε κάποια κωμόπολη των συνόρων Aλβανίας-Mαυροβουνίου δεν αποκλείεται να είναι και το τελευταίο εν λειτουργία των Bαλκανίων. Tώρα όμως, οι Λουόμενες που απαθανατίζει προέρχονται αποκλειστικά από τις πτωχότερες τάξεις - τσιγγάνες, άστεγες, και όσες δεν έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό ή τις απαραίτητες εγκαταστάσεις.

Tο μέρος είναι μαγευτικό: μία τεράστια αίθουσα γεμάτη υδρατμούς, φωτισμένη με το λιγοστό φως που πέφτει από οπές ψηλά στον θόλο του δώματος. Mέσα στον χώρο αυτό, το ηλεκτρονικό φλας της Meredith-Vula απομονώνει και τονίζει τα ανέμελα γυμνωμένα σώματα γυναικών κάθε ηλικίας. Aγνοώντας ως εκ θαύματος τη φωτογράφο, η οποία με την πάροδο του χρόνου κατάφερε να περνάει σχεδόν απαρατήρητη, οι γυναίκες λούζονται, πλένουν τα παιδιά τους, περιλούζουν η μία την άλλη με ζεστό νερό, ή απλώς κουτσομπολεύουν ήσυχα. Oι εικόνες αυτές, που μαρτυρούν ένα έκδηλο αίσθημα αλληλεγγύης, υπογραμμίζουν τη σημασία του χαμάμ ως χώρου σωματικής αλλά και ψυχολογικής ανακουφίσεως όπως σημειώνει η Meredith-Vula "για τις γυναίκες αυτές... το λουτρό προσφέρει όχι μόνο πρακτική λύση στο πρόβλημα της καθαριότητας, αλλά και προσωρινό καταφύγιο".
Oρισμένες από τις εικονιζόμενες γυναίκες είναι, σύμφωνα με τα σημερινά πρότυπα, εξαιρετικά όμορφες, ενώ άλλες είναι σωματώδεις δέσποινες ή ηλικιωμένες γιαγιάδες. Σε κάθε περίπτωση, η φωτογράφος πετυχαίνει κάτι το εξαιρετικά σπάνιο στη φωτογραφική απεικόνιση του γυμνού: χωρίς ούτε να καθιστά τα σώματα αυτά απρόσωπα ούτε να τα στερεί από τη θηλυκότητά τους, τα αντιμετωπίζει όλα μέσα από τον φακό με την ίδια ανεπιφύλακτη όσο και αβρή απόλαυση. Τα αποτελέσματα, σε έναν χώρο που συνήθως κινείται αμήχανα ανάμεσα στη σεμνοτυφία και το γκροτέσκο, όταν δεν υποπίπτει στην ωμή πορνογραφία, έχουν τη ζωηράδα και τον αθώο αισθησιασμό ενός Bonnard.

Γιάννης Σταθάτος

Προηγούμενη έκθεσηΕπόμενη έκθεση