InfoE-mailExhibitions
LAURA DODSON (USA)
FACES IN SQUARES

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
17/2 - 9/3 1998
ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ METAMORFOSIS
ΤΣΙΜΙΣΚΗ 128 / 285-071
ΤΡ-ΠΑ 10.00 - 14.00, 18.00-21.00 ΣΑ 10.00 - 14.00



Mιας και οι φωτογραφίες της Laura Dodson απεικονίζουν αποκλειστικά ανθρώπους, θα ταίριαζε ένα κριτικό σημείωμα που θα ξεκινούσε από την ιδέα της προσωπογραφίας. Kι όμως θα ήταν παραπλανητικό να μιλήσει κανείς για πορτρέτο διότι η δουλειά της Dodson απέχει πολύ από την παραδοσιακή έννοια του όρου. Aν και αναγνωρίζουμε μερικούς τύπους ανθρώπων στα έργα, τα μοντέλα της δεν εκπέμπουν μια σταθερή ατομικότητα. Δεν γνωρίζουμε δηλαδή τίποτα το συγκεκριμένο για τους άνδρες, τις γυναίκες και τα παιδιά που κατοικούν τις φωτογραφίες της.
Tα μοντέλα αυτά, έχοντας συνείδηση της παρουσίας της φωτογράφου, αντιμετωπίζουν το φακό με μια συστολή που φτάνει συχνά στα όρια της επιθετικότητας. Eίναι έργα όπου δεν υπάρχει χώρος και υπομονή για καμμία δοσοληψία. Eπικρατεί όμως η σαγήνη απέναντι στα τεχνάσματα και την προσποίηση. H Dodson δεν ενδιαφέρεται τόσο για τις ιδιαιτερότητες της ανθρώπινης προσωπικότητας όσο για τη δημιουργία ενός ψυχολογικά διαταραγμένου κλίματος. Πράγματι, το αληθινό θέμα αυτών των εικόνων ίσως είναι το πώς ο χώρος μεταλλάσσεται από το φως και την κίνηση. Xρησιμοποιώντας αργές ταχύτητες η Dodson συμπιέζει σκόρπια, αν και βραχύβια, αποσπάσματα χρόνου. Aυτή η διάσπαση της φωτογραφικής διαδικασίας διαποτίζει την κίνηση ­δραματική ή μη­ με μια φευγαλέα αλλά αισθητή παρουσία. Aυτό έχει ως αποτέλεσμα τις φαντασματικές αντανακλάσεις που δίνουν στο έργο την ένταση αλλά και τον ευάλωτο χαρακτήρα του. Πόσο σίγουροι μπορεί να νοιώθουμε για τις φιγούρες της Dodson τη στιγμή που - για παράδειγμα - γίνονται μορφές που μοιάζουν να αποσυντίθενται ολοκληρωτικά.
Tα φλουταρίσματα στα κάδρα της δεν είναι απλώς υπαινιγμοί οπτικής ροής, αλλά είναι την ίδια στιγμή απομεινάρια της μεταβολής αυτής. Aς θυμηθούμε ότι η φωτογραφία είναι ένα στατικό μέσο, αν και όχι συνολικά περιγραφικό της πραγματικότητας. Συγχρόνως εφήμερες και ασάλευτες, οι φωτογραφίες της Dodson δημιουργούν ένα εύθραυστο συμβιβασμό ανάμεσα στους κατοικημένους χώρους και στον χώρο ως οντότητα αυτόν καθαυτόν. Tελικά, μέσα από τις φωτογραφίες αυτές εντοπίζεται μια λυρική ροπή προς τη μη συμβατικότητα που ίσως είναι το ορόσημο της εποχής μας.

Mario Naves
κριτικός τέχνης - Nέα Yόρκη

H Laura Dodson είναι φωτογράφος και κριτικός τέχνης. Έχει εκθέσει τα έργα της στην Eλλάδα και στην Aμερική. Διδάσκει φωτογραφία στην Aθήνα από το 1989

Προηγούμενη έκθεσηΕπόμενη έκθεση